torsdag 9 september 2010

Björkris och trädplantering

I går togs första "spadtaget" för ytterligare byggnation på Björkris. Det är nu ett kvarter med bostadsrätter och tio egna hem. Det var en av de blivande lägenhetsinnehavarna, som klippte de gyllene banden, som symbolik för byggstarten. Hon representerade den unga generationen, som startar sin boendekarriär i ett eget boende. Det framgick av informationen vi fick att det kommer att bli en låg medelålder i detta kvarter. I vanlig ordning skickade jag upp förslaget om trädplanteringen för miljön. Tornstaden ställde nappade omedelbart och ställer upp med ett träd för varje lägenhet. ca 112 stycke. Koncernchefen talade om 200. Trollängen som snart kommer att starta ytterligare ett kvarter med hyresrätter ställde sig även de bakom mitt upprop. Det kommer med vår takt med byggande att bli en hel liten skog!!!
Idag på morgonen fick jag frågan om vad som planterats så här lågt av Kungsbackas byggare, som givit sitt löfte. Detta är dagsläget:
Så här långt inga av byggherrarna i Kungsbacka planterat något träd i detta projekt, vad jag känner till. Aranäs håller för närvarande på med att besluta var i världen de skall plantera sina träd. Eftersom jag fortsätter min kamp för minskade CO2 utsläpp genom att återplantera skog, så kommer jag att följa upp alla, som lovar att anta utmaningen. Aranäs har för tillfället 74 träd, men jag hoppas att det blir fler när Kolla Parkstad kommer igång, Hamrins 11.

Jag känner till några projekt, som jag själv sett på nära håll. Ett på Borneo, där man köper upp oljepalmsplantager och återplanterar regnskog jag vet inte hur många hektar man planterat. Det har hållit på i mer än 14 år.

Kenya projektet, som vi följer har varit igång 12-13 år det också. Där har det planterats 45-50000 träd på en yta av 20 hektar. 90% av de planterade träden överlever. Små insatser betyder mycket i det långa loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar