fredag 17 september 2010

Partiledardebatten

Gårdagens partiledardebatt i TV4 var ganska förutsägbar. Samma frågor, men nu skulle man kunna föra fram sina egna förslag! Det var vad jag trodde, men retoriken från de rödgröna var densamma. Attack! Har man inget att föra fram så går man på den andre. Det var som Fredrik sa: jag svarade på frågan om vår människosyn. Mona svarade också på vår( alliansens) människosyn. Detta är utmärkande för denna valrörelse (debatterna, utfrågningarna). Hans analys är således densamma som jag givit uttryck för i mina tidigare analyser. Alliansen visade lugn! Man visade varandra hänsyn och fördelade inläggen mellan sig även om huvuddebattören var utsedd av programledarna. Programledarna var inte vuxna sin uppgift. Det blev av och till "polsk riksdag". De rödgröna höjde rösten, avbröt alliansens företrädare när de talade och lät dem inte tala till punkt. Programledarna borde tagit tag i detta beteende direkt. Mona Sahlin tror att väljarna vann på att det hettade till, i en intervju efter debattens slut. Jag tror inte detta. Höjda röster och brist på respekt för sina motståndare brukar man ta till vid brist på goda argument. Jag tror att väljarna ser igenom detta beteende!

Jag har sett lite på partiledarna och partitopparnas program för de kommande dagarna. De är bara att beundra.
På tal om ledning, så kommer socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson till Kungsbacka kl. 14.00. Vill man tala med henne finns hon på Lindens torg och sannolikt också vid valstugorna. I eftermiddag kommer det också valobservatörer från Georgien till oss i Kungsbacka. Det har fallit på min lott att samtala med dem vid 16-tiden. Det skall bli intressant att höra deras jämförelse mellan deras senaste parlamentsval och vårt riksdagsval. Återkommer i frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar